Internetowy podręcznik do nauki informatyki i innych przedmiotów w Zespole Szkół Ogólnokształcących STO64


Informatyka klasa 4|1|  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  23 
   
    Lekcja 1
  Regulamin pracowni informatycznej. Omówienie programu informatyki w klasie 4. Kryteria oceny.  
             
 

  
          

LEKCJA ORGANIZACYJNA




REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ

  1. Z pracowni mogą korzystać wszystkie osoby przeszkolone w podstawowym zakresie korzystania z komputerów, ale uczniowie tylko pod nadzorem nauczyciela
  2. Na stanowisku pracy z komputerem nie wolno:
    1. Spożywać posiłków i pić napojów.
    2. Opierać się lub siadać na wysuwanym blacie stanowiska komputerowego.
    3. Dotykać ekranu monitora i przestawiać monitora.
    4. Zasłaniać otworu wentylatora w tylnej części obudowy.
    5. Przechowywać plików o treści sprzecznej z ogólnie przyjętymi normami moralnymi.
    6. Obrażać uczuć innych użytkowników przez wysyłanie niegrzecznych listów, wiadomości.
  3. Zabrania się:
    1. Instalowania na dyskach twardych lokalnych komputerów znajdujących się w pracowni oprogramowania przyniesionego z zewnątrz lub pobranego z Internetu.
    2. Usuwania istniejących na dyskach twardych plików. Własne dane należy przechowywać w indywidualnym katalogu (Imię i Nazwisko ucznia).
    3. Dokonywania przez użytkowników jakichkolwiek napraw, przekonfigurowania sprzętu, samowolne manipulowanie sprzętem (przełączenie i odłączanie klawiatur, monitorów, myszy, rozkręcanie jednostek centralnych itd.).
    4. Tworzenie oraz eksperymentowanie z programami wirusowymi, niszczącymi zasoby programowe i sprzętowe komputera.
    5. Samowolnego używania w pracowni własnych dyskietek w trosce o ochronę antywirusową i poprawne działanie systemu.
  4. Przed rozpoczęciem pracy należy:
    1. Starannie wywietrzyć pomieszczenie.
    2. Monitor ustawić tak, aby obraz wyświetlany na ekranie był widoczny jak najlepiej.
  5. Podczas pracy z komputerem:
    1. Administrator (nauczyciel informatyki) przydziela każdemu użytkownikowi prawa do konkretnych zasobów lokalnej sieci komputerowej. Stanowczo niedopuszczalne są działania, mające na celu uzyskanie nieupoważnionego dostępu do zasobów sieci.
    2. Uczniowie mają prawo używać wyłącznie własnych indywidualnych katalogów.
    3. Można włączać komputer na stanowisku tylko i wyłącznie po zezwoleniu nauczyciela.
    4. Dokonywanie jakichkolwiek operacji dyskowych (zmian w strukturze zbiorów i katalogów) bez zgody nauczyciela jest bezwzględnie zabronione (wyjątek stanowi indywidualny katalog ucznia).
    5. Nie uruchamiaj bez zezwolenia w czasie zajęć tych zbiorów, które nie wiążą się z realizowanym tematem.
    6. Pamiętaj o zapisywaniu danych w odpowiednich katalogach i zrobieniu kopii zapasowej swoich danych.
  6. Po skończonej pracy:
    1. Można wyłączać komputer na stanowisku tylko i wyłącznie po zezwoleniu nauczyciela.
    2. Należy wykonać inne czynności porządkowe wynikające ze specyfiki zajęć z komputerem.
  7. Dbaj o czystość i porządek wokół swego komputera i w całej pracowni.
  8. Każde zauważone uszkodzenie sprzętu na stanowisku lub nieprawidłowości w pracy komputera należy niezwłocznie zgłosić nauczycielowi.
Powyższy regulamin wywieszony jest w pracowni komputerowej.



Regulamin pracowni komputerowej można również pobrać TUTAJ


WYMAGANIA EDUKACYJNE

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada braki w opanowaniu podstawy programowej informatyki w klasie 4, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki w toku dalszej nauki
  • rozumie pytania i polecenia
  • zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania
  • poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe
  • potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności
  • na lekcjach pracuje niesystematycznie
  • jego postępy są zmienne
  • nie kończy niektórych wykonywanych ćwiczeń
  • popełnia liczne błędy merytoryczne
  • często nie potrafi zalogować się do domeny używając własnego loginu i hasła
  • często nie pamięta stron internetowych potrzebnych do nauki informatyki (platforma EP, Synergia Librus, platforma e-Nauczanie) i nie potrafi się do nich zalogować

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki w klasie 4 na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych
  • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela
  • stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli
  • umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego
  • umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe
  • korzysta na poziomie dostatecznym z wybranych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystywania
  • popełnia liczne błędy merytoryczne
  • na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy
  • w większości przypadków kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia
  • zazwyczaj potrafi zalogować się do domeny używając własnego loginu i hasła
  • zazwyczaj pamięta strony internetowe potrzebne do nauki informatyki (platforma EP, Synergia Librus, platforma e-Nauczanie) i zwykle potrafi z nich korzystać i się do nich zalogować

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • posiadł niepełny zakres wiedzy i umiejętności z informatyki określony programem nauczania w klasie 4
  • poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie nie tylko proste zadania teoretyczne i praktyczne
  • poprawnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym
  • korzysta na poziomie dobrym z różnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystywania
  • zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej
  • sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym
  • na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy
  • prawie zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie
  • potrafi zalogować się do domeny używając własnego loginu i hasła
  • pamięta strony internetowe potrzebne do nauki informatyki (platforma EP, Synergia Librus, platforma e-Nauczanie) i potrafi z nich korzystać i się do nich zalogować
Uczeń, który z kartkówek, sprawdzianów i odpowiedzi ustnych otrzymał ocenę dopuszczającą lub niższą i nie poprawił jej, nie może otrzymać oceny klasyfikacyjnej dobrej.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania informatyki w klasie 4
  • sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości
  • swobodnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań
  • dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje
  • swoją wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych
  • samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji
  • korzysta na poziomie bardzo dobrym z różnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystywania
  • zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie
  • na lekcjach jest aktywny
  • pracuje systematycznie
  • potrafi pomagać innym w pracy
  • potrafi zalogować się do domeny używając własnego loginu i hasła
  • pamięta strony internetowe potrzebne do nauki informatyki (platforma EP, Synergia Librus, platforma e-Nauczanie) i potrafi się do nich zalogować
Uczeń, który z kartkówek, sprawdzianów i odpowiedzi ustnych otrzymał ocenę dostateczną lub niższą i nie poprawił jej, nie może otrzymać oceny klasyfikacyjnej bardzo dobrej.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania informatyki w klasie 4
  • prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe
  • samodzielnie i bezbłędnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji
  • trzeba dostarczać mu dodatkowych, trudniejszych zadań
  • wykonuje dodatkowe prace informatyczne np. przygotowanie materiałów pomocniczych na komputerze, plansz, rysunków, tabel, prezentacji itp.
  • jest aktywny na lekcjach i pomaga innym
  • bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny
  • zdobywa tylko oceny celujące i bardzo dobre z kartkówek, sprawdzianów, testów i odpowiedzi ustnych


Wymagania edukacyjne można również pobrać TUTAJ


ZASADY OCENIANIA Z INFORMATYKI

  1. Podstawą oceny klasyfikacyjnej jest aktywna praca na lekcjach informatyki.
  2. Ocenie podlegają: zadania i ćwiczenia praktyczne, sprawdziany z omówionego i przećwiczonego materiału, kartkówki (zarówno z teorii, jak i z praktyki), odpowiedź ustna, zadania domowe, zadania dodatkowe.
  3. Uczeń ma obowiązek umieć się zalogować do domeny używając własnego loginu i hasła.
  4. Uczeń zobowiązany jest znać strony internetowe potrzebne do nauki informatyki (platforma EP, Synergia Librus, platforma e-Nauczanie) i potrafi się do nich zalogować.
  5. Uczeń ma obowiązek pracować aktywnie na każdej lekcji. Za pracę na lekcji uczeń może otrzymać plusy i minusy. Pięć plusów to ocena bardzo dobra, trzy minusy to ocena niedostateczna.
  6. Sprawdziany będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem. Przed każdym sprawdzianem będzie lekcja powtórkowa z materiału wchodzącego w zakres sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia.
  7. Kartkówki obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane.
  8. Uczeń nieobecny na kartkówce lub sprawdzianie ma obowiązek napisać pracę w terminie (pozalekcyjnym) uzgodnionym z nauczycielem (do dwóch tygodni od ponownego przyjścia do szkoły).
  9. Uczeń ma obowiązek poprawiać ocenę niedostateczną i dopuszczającą z kartkówki i ze sprawdzianu w terminie (pozalekcyjnym) uzgodnionym z nauczycielem (do dwóch tygodni od uzyskania niezadowalającej oceny).
  10. Uczeń może poprawiać ocenę dostateczną i dobrą z kartkówki i ze sprawdzianu w terminie (pozalekcyjnym) ustalony z nauczycielem.
  11. W razie pogorszenia oceny z poprawy do ustalenia oceny klasyfikacyjnej jest brana pod uwagę ocena wyższa (z wyjątkiem rażących zaniedbań na poprawie).
  12. Maksymalną oceną z poprawy jest ocena "+ bardzo dobra".
  13. Uczeń nieobecny w szkole ma samodzielnie uzupełnić materiał w oparciu o materiały zamieszczone na szkolnej platformie edukacyjnej oraz po konsultacji z nauczycielem.
  14. Jednodniowa nieobecność w szkole nie usprawiedliwia ucznia z nieprzygotowania do lekcji.
  15. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją brak zadania domowego (bz) lub nieprzygotowanie do niezapowiedzianej kartkówki (np) jeden raz w okresie.
  16. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie do lekcji (nieznajomość stron potrzebnych do nauki przedmiotu, brak możliwości zalogowania się do domeny lub do wymaganych stron) jeden raz w okresie.
  17. Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją brak niezbędnych pomocy i materiałów (bp) jeden raz w okresie.
  18. Ocena klasyfikacyjna nie jest wystawiana wyłącznie na podstawie średniej arytmetycznej ocen bieżących jednakże bardzo od niej zależy.


Zasady oceniania z informatyki można również pobrać TUTAJ


KARTY INFORMACYJNE

Do każdego działu informatyki realizowanego na lekcjach przygotowana jest karta informacyjna. Można je pobrać TUTAJ. Dodatkowo uczniowie otrzymają karty informacyjne dla poszczególnych działów na pierwszej lekcji związanej z danym tematem (programem).


Wszystkie lekcje z tego kursu: |1|  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  23 

 



Login:


Hasło

Załóż konto

Przypomnij hasło


 
Prawa autorskie- Zespół Szkół Ogólnokształcących STO64 im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, autor projektu- nauczyciel STO64 Marek Czerwiński